تبلیغات
پاسخ به سوالات شما در ادیان و مسیحیت - 45. چرا با این که اسلام گناه نخستین را نمی پذیرد، در برخی روایات و بیانات علما به گناه حضرت آدم اشاره شده است؟

اشتراک و ارسال مطلب به:

اسلام گناه نخستین را قبول ندارد، ولی در مورد مسئله علیت وضوء، امام خمینی (ره) در آداب نماز روایتی را نقل فرموده که علت شستن وجه در وضو این است که تا انسان به یاد گناه حضرت آدم بیافتد که درخت ممنوعه را دیده و ... چه طور این حدیث در عین رد نظریه گناه نخستین قابل فهم است؟ چگونه فلسفه و عرفان و فقه این مسئله را پاسخ می دهد؟

اعتقاد به گناه اوّلیه و ذاتی یا همان گناه نخستین، از اعتقادات مهم و اساسی مسیحیان به شمار می‏آید. آنها می گویند کار حضرت آدم و حوا (ع) که از آن درخت ممنوعه در بهشت خوردند، گناه بود. مطابق این اعتقاد، نژاد انسانی وارث گناه آدم است و انسان‏ها نه به دلیل بدی اعمال خودشان، بلکه تنها بدین دلیل که از تبار آدم‏اند، ذاتا گناهکار به دنیا می‏آیند.[1] مسیحیان معتقدند گناه آدم، همه انسان‏ها را دچار گناه کرد و به سبب آن طهارت و معصومیت اولی از بین رفت و صورت الاهی کدر شد، به گونه‏ای که همه با ذاتی شرور و گناه‏ آلود متولد شده و[2] برده گناه هستند و مرگ و بی‏نظمی وارد جهان شده است.[3]

جان کالوین، گناه نخستین را سبب تباه شدن موهبت‏های طبیعی و فوق طبیعی می‏داند، به اعتقاد او، [این] گناه، انسان را از موهبت‏های فوق طبیعی کاملاً محروم ساخت، در حالی که این دسته از موهبت‏ها، یعنی ایمان و صداقت، برای نیل به زندگی آسمانی و حیات جاودانی بایستگی و ضرورت دارند.[4]

با توجه به این نظریه در مورد حضرت آدم، این سؤال پیش می‏آید که چگونه ممکن است خدای عادل، گناه آدم و پیامدهای آن را به حساب ما، که در آن هیچ نقشی نداشتیم، بگذارد؟

مسیحیان به این پرسش پاسخ های متعددی داده اند که هیچ کدام از آنها قانع کننده نبوده و با آیات قرآن هم سازگار نمی باشد. دیدگاه نمایندگی[5] و شخصیت گروهی[6] و ... که از طرف مسیحیان مطرح شده، همه در این مورد که گناه حضرت آدم، موجب شده، همه انسان ها گناه کار به دنیا بیایند و مستحق کیفر و عذاب باشند، مشترک هستند.

اما اسلام، گناه بودن فعل حضرت آدم و حوا را قبول ندارد، چنان که علامه طباطبائی، در پرتو آیات قرآن کریم، معتقد است حضرت آدم (ع) به دو دلیل مرتکب هیچ گناهی نشده است:

1. نهی خدا از نزدیک شدن به درخت ممنوع، ارشادی بود نه مولوی؛ زیرا در بهشت صادر شده بود و بهشت جای تکلیف و امر و نهی مولوی نیست. در نهی ارشادی، صلاح حال شخص نهی شده مورد نظر است و نهی‏کننده می‏خواهد او را به سوی آنچه که مصلحتش در آن است ارشاد کند و نواهی و اوامری که این چنین باشند نه بر امتثالشان ثوابی مترتب می‏شود و نه بر مخالفتشان عقابی. دقیقا مانند امر و نهی‏هایی است که طرف مشورت ما به ما دارد و یا طبیب به بیمارش دارد که در آنها تنها رشد و مصلحت طرف مشورت مورد نظر است که در صورت مخالفت شخص با آنها، تنها به مفسده و ضررهایی که شخص آمر و ناهی در نظر داشت می‏رسد.[7]

2. حضرت آدم (ع) پیامبر بود و قرآن کریم ساحت پیامبران را منزّه و نفوس پاکشان را مبرّای از ارتکاب گناه و فسق می‏داند. برهان عقلی و آیات قرآن نیز مؤید این نظریه است.[8]

علامه طباطبائی، در گفتاری مبسوط به موضوع عصمت انبیا پرداخته و با دلایل نقلی و عقلی، آن را در جهات مختلف به اثبات رسانده است.[9]، [10]

از طرفی این گفته مسیحیان، که آدم گناه کرد و گناه لازمه او شد، سخنی ناصواب است؛ زیرا خداوند، آدم  (ع) را بعد از خوردن از آن درخت و بیرون شدن از بهشت، برگزید و نظر رحمت به او کرد: «ثُمَّ اجْتَباهُ رَبُّهُ فَتابَ عَلَیْهِ وَ هَدی[11]». و نیز: «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحیم».[12]

بنابراین، این سخن که «هر خطایی که از انسان صادر می‏شود لازم لاینفک او است» توجیه صحیحی ندارد و با فرض ملازمه داشتن گناه با انسان، برای عفو و آمرزش، موضوعی باقی نمی‏ماند. در حالی که قرآن کریم به موضوع عفو و مغفرت فراوان پرداخته و کتاب مقدس نیز درباره آن ساکت نیست.[13] بنابراین، عقیده مسیحیت درباره گناه آدم و آثار آن، عقیده‏ای ناصواب و بدون پایه است و موضوع عفو و آمرزش الاهی را برای قرون متمادی و نسبت به کثیری از انسان‏ها، انکار می‏کند.

با توجه به مطالب گذشته روشن می شود که سخنان امام خمینی (ره) در کتاب الطهارة که روایتی را در باب علیت وجوب وضوء نقل می کنند، منافاتی با قبول نداشتن گناه نخستین از نظر اسلام ندارد.

ایشان در باب وضو، مبحثی را با عنوان "حول حقیقة الطهارة المعتبرة فی الصلاة" مطرح کرده و در این مورد می فرمایند وضوء بر حضرت آدم و ذریه ایشان به طور مطلق واجب شده است، چه انسان مسبوق به حدث باشد و چه نباشد.[14] فایده این بحث در آن است که وقتی انسانی متولد می شود، قبل از آن که حدثی برای او رخ دهد آیا طاهر است یا خیر؟ حضرت امام می گویند این مولود جدید هم شامل حکم خداوند به وجوب وضو می شود، به خلاف غسل، که تا حدثِ موجبِ غسل عارض نشود، غسل هم واجب نمی شود. در این جا به روایتی استناد می کنند که علت وضو را بیان کرده است:

جماعتى از یهود نزد پیامبر خدا (ص) آمده و از آن حضرت سؤالاتى کردند و یکى از سؤالات این بود که: اى محمّد به چه سبب این چهار عضو را در وضو باید شست. در حالى که این اعضا پاکیزه‏ترین عضوهاست؟ (منظور از چهار عضو صورت و دو دست و سر و پاهاست که بترتیب مورد شستن و مسح قرار میگیرد).

پیامبر (ص) فرمود: هنگامى که شیطان آدم (ع) را وسوسه کرد حضرت آدم نزدیک آن درخت رفته و بآن درخت نگریست پس آبروى او برفت (شاید منظور این باشد که آب و رنگ او دگرگون شد چون خود را باخت)، سپس برخاست و بسوى آن درخت رفت و این نخستین گامى بود که به راه خطا برداشته شد، پس با دست، از میوه آن چید و خورد و زیورها و جامگان زرّین که بر تن داشت از بدنش پرید و آدم دست خود را بر فرق سرش نهاد و گریست. و هنگامى که خداوند عزّ و جلّ توبه او را پذیرفت، بر او و بر فرزندان و ذرّیه او پاک ساختن این اعضاء چهارگانه را واجب‏ گردانید.

پس خداوند بخاطر آنکه بآن درخت نگاه کرد او را امر به شستن صورت فرمود، و چون با دستها میوه را چیده بود، وى را به شستن دو دست تا آرنجها امر فرمود، و چون دست خود را بر مغز سر نهاده بود او را امر به مسح سرش کرد و بخاطر آنکه با دو پایش به راه خطا گام برداشته بود او را به مسح دو پایش امر فرمود.[15]

اگر کمی در متن روایت دقت کنیم خواهیم دید هیچ جای روایت حرفی از گناه حضرت آدم (ع) نبوده و علت وضو را به فعل حضرت آدم نسبت داده است. و این که این فعل به عنوان ترک اولی از حضرت آدم رخ داده مورد انکار اسلام نمی باشد، بلکه آنچه اسلام آن را قبول ندارد، گناه بودن این کار است که با دلایل عقلی و نقلی خلاف آن را ثابت کردیم. از طرفی، مجازات بر ترک اولی برای اولیای خدا امری عادی می باشد آنچنان که برای حضرت یونس و دیگر پیامبران این امر را مشاهده می کنیم، پس می توان گفت وجوب وضوء به خاطر ترک اولایی بوده که حضرت آدم (ع) انجام داده است. علاوه بر این، در روایات موجود، برای وضوء علت های دیگری هم ذکر شده [16] و تنها منحصر در این علت نیست، جدا از مصلحت و حکمت هایی دیگری که ما از آن آگاه نیستیم و بر ما پوشیده است.



[1]  Paul Helm, Faith and Understanding, Eerdmans Pulishingco. Edinburgh University Press, 1997, P. 153.، به نقل از مجله علمی تخصصی معرفت 74،سال دوازدهم، شماره یازدهم، 1382(صاحب امتیاز: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی "ره")، ص22

[2]  رومیان، 5:19، به نقل از مجله علمی تخصصی معرفت 74،سال دوازدهم، شماره یازدهم، ")،ص 23، (صاحب امتیاز: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی .

[3]  سارو خاچیکی، اصول مسیحیت، چ دوم، انتشارات حیات ابدی، 1982 م، ص81، به نقل از مجله علمی تخصصی معرفت 74،سال دوازدهم، شماره یازدهم، ص24، (صاحب امتیاز: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی "ره").

[4]  جی لسلی دانستن، آیین پروتستان، ترجمه عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، چ 1، ص105-106، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1381، به نقل از مجله علمی تخصصی معرفت 74،سال دوازدهم، شماره یازدهم، 1382 ص 23 ، (صاحب امتیاز: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی "ره")

[5]  چارلز هورن، نجات شناسی، ترجمه سارو خاچیکی، چاپ 1، انتشارات آفتاب عدالت، تهران، 1361، ص11، به نقل از مجله علمی تخصصی معرفت 74،سال دوازدهم، شماره یازدهم، ص 24، 1382(صاحب امتیاز: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی "ره").

[6]  هنری تیسین، الهیات مسیحی، ترجمه: ط. میکائلیان، انتشارات حیات ابدی،ص180/182، به نقل از مجله علمی تخصصی معرفت 74،سال دوازدهم، شماره یازدهم، 1382 ص 24 ، (صاحب امتیاز: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی "ره").

[7]  محمدحسین طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ 5، مؤسسه اسماعیلیان، قم،  1371، ج 3، ص 293ـ 292.

[8]  طباطبائی، محمدحسین المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ 5، مؤسسه اسماعیلیان، قم، 1371،ج 3، ص 293.

[9]  ر.ک به: همان، ج 12، ص 139ـ 134 / محمدتقی مصباح یزدی، آموزش عقاید، چاپ 7، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، جلد 1و 2، درس‏های 24، 25 و 26.

[10] در مورد بحث عصمت و خطای آدم (ع)  به پاسخ های زیر مراجعه کنید: 4438 (سایت: 4808)، 203 (سایت: 1114)، 112 (سایت: 998)، 7568 (سایت: )، 129 (سایت: 1069).

[11]  «سپس پروردگارش او را برگزید و بر او ببخشود و {وی را} هدایت کرد.» طه، 122.

[12]سپس آدم از پروردگارش کلماتی را دریافت نمود؛ و [خدا [بر او ببخشود؛آری، او(ست که)توبه‏پذیرمهربان ‏است.» بقره، 37

[13]  طباطبائی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 3، ص 393ـ 394، چاپ 5، مؤسسه اسماعیلیان، قم، 1371،

[14]  فإنّ ظاهرها(أی ظاهر الروایة) أنّ الوضوء فرض علىٰ آدم و علىٰ ذریّته مطلقاً؛ مسبوقاً بالحدث أو غیر مسبوق، فإنّ سبب وجوبه لیس مجرّد الأحداث المعروفة، بل لأنّ آدم (علیه السّلام) صدر منه العمل المعروف. امام خمینی(ره)، کتاب الطهارة (تقریرات)، ص 270‌، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدس سره‌، چاپ اول، تهران، 1428 ق،

[15] شیخ صدوق‏، من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص 55 و 56 و 57، جامعه مدرسین‏، قم، 1404ق.

[16]  و امام على بن موسى الرّضا علیهما السّلام در پاسخ نامه‏اى در جواب به پرسشهاى محمد بن سنان چنین نوشت: علّت وضو که بخاطر آن شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها بر بندگان واجب شده است همانا بپا خاستن در برابر خداى تعالى و روى نمودن بسوى او با اعضاى ظاهرى و ملاقات همراه با آن اعضاء با فرشتگان نویسنده اعمال است. پس صورت را براى بجا آوردن سجده و حالت خضوع و فروتنى مى‏شوید و دستها را میشوید تا از گناهان پاک و پاکیزه گردد و به این جانب و آن جانب برده بدانها حوائج را درخواست و مسألت نموده و مراتب خوف و ترس خود و اخلاص و از غیر بریدن را معمول دارد. سر و دو پایش را مسح میکشد زیرا آشکار و باز است و در تمام حالات خود همراه با آن دو روبرو مى‏شود، ولى آنچه از خضوع و اخلاص و انقطاع از غیر که در دستها و صورت است در آن دو نیست پس به مسح سر و پا اکتفا مى‏شود. شیخ صدوق‏، من لا یحضره الفقیه، ، ج‏1، ص 57، جامعه مدرسین‏، قم، 1404ق.


کلید واژه ها: گناه نخستین ، آدم و حوا ، ترک اولی ، معصیت آدم ، عصمت آدم ،

پیوندها: گناه نخستین و معصیت آدم علیه السلام از دیدگاه روایات اسلامی ،

canadian pharmacy viagra super active
پنجشنبه 23 فروردین 1397 12:25 ب.ظ
Hi tһere, Үou've dօne an incredible job. І ѡill ϲertainly digg іt and personally sսggest to my friends.
I am confident tһey'll be benefited frοm this website.
Buy generic cialis
شنبه 18 فروردین 1397 12:04 ب.ظ

Cheers, I like this.
buy cialis sample pack generic cialis cialis e hiv viagra vs cialis vs levitra cialis prezzo al pubblico how do cialis pills work cialis daily how much does a cialis cost cialis for sale in europa cialis kaufen bankberweisung
Buy cheap Lumigan
پنجشنبه 9 فروردین 1397 09:14 ق.ظ
With havin so much written content do you ever run into any problems of plagorism or copyright violation?
My site has a lot of completely unique content I've either authored myself or outsourced but it
looks like a lot of it is popping itt up all over the
web without my permission. Do you know any solutions to
help reduce content from being stolen?I'd definitely appreciate it.
mezo
دوشنبه 6 فروردین 1397 09:27 ب.ظ
My brother suggested I might liҝe tһis weeb site.

He was totally right. Thiis post truⅼy made my ɗay.
Υоu ccan not imaine simply howw mᥙch tіme І haad spent for this
info! Thanks!
Online cialis
شنبه 4 فروردین 1397 11:59 ق.ظ

You expressed it fantastically.
tadalafil 5mg cialis kaufen wo miglior cialis generico cialis in sconto buy cialis online cialis 20 mg effectiveness cialis tablets cialis generico lilly we recommend cheapest cialis tadalafilo
samurai siege hack
چهارشنبه 27 دی 1396 10:29 ب.ظ
وای! من واقعا الگو / موضوع این وبلاگ را دوست دارم.

این ساده است، اما موثر است. خیلی زیاد خیلی زیاد است
دشوار است که این "تعادل کامل" را بین کاربر ایجاد کند
دوستی و ظاهر. باید بگویم که انجام داده اید
یک کار فوق العاده با این. علاوه بر این، وبلاگ بارگذاری فوق العاده سریع برای
من در صفری هستم وبلاگ عالی!
Alina
جمعه 17 آذر 1396 08:39 ب.ظ
Fastidious response in return of this question with real arguments and describing everything regarding that.
How do you get Achilles tendonitis?
دوشنبه 16 مرداد 1396 12:56 ب.ظ
Simply desire to say your article is as astounding.
The clearness on your submit is just great and that i can suppose you're an expert on this subject.
Well along with your permission let me to clutch your feed to keep up to date with coming near near post.
Thanks one million and please carry on the gratifying work.
Burton
شنبه 7 مرداد 1396 06:58 ب.ظ
Awesome things here. I'm very satisfied to see
your post. Thanks so much and I am taking a look ahead to contact you.
Will you kindly drop me a e-mail?
Colby
جمعه 16 تیر 1396 06:13 ب.ظ
Hi would you mind sharing which blog platform you're working
with? I'm going to start my own blog in the near future but I'm
having a hard time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.

The reason I ask is because your design seems different then most blogs
and I'm looking for something unique.
P.S Apologies for being off-topic but I had to ask!
brawnyweakness186.over-blog.com
چهارشنبه 7 تیر 1396 01:34 ق.ظ
I got this web page from my friend who told me
concerning this site and at the moment this time
I am browsing this web page and reading very informative
articles at this time.
beckieneidiger.bravesites.com
سه شنبه 6 تیر 1396 11:20 ب.ظ
Hi! I just wish to offer you a big thumbs up for your excellent information you have got right here on this post.
I am coming back to your site for more soon.
http://oneidaopsahl.hatenablog.com/entry/2015/08/17/120724
جمعه 29 اردیبهشت 1396 06:28 ب.ظ
Article writing is also a fun, if you be acquainted with after that you can write
if not it is complex to write.
Michell
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:23 ب.ظ
You could certainly see your enthusiasm within the work you write.
The sector hopes for more passionate writers like you
who are not afraid to say how they believe. Always follow
your heart.
BHW
شنبه 26 فروردین 1396 03:12 ب.ظ
Heya! I just wanted to ask if you ever have any issues with
hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I
ended up losing months of hard work due to no backup.
Do you have any methods to stop hackers?
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 05:21 ب.ظ
Whats up are using Wordpress for your site platform? I'm new to the
blog world but I'm trying to get started and set up my own. Do you need any html coding expertise to make your own blog?

Any help would be greatly appreciated!
manicure
شنبه 19 فروردین 1396 02:21 ق.ظ
Outstanding post but I was wanting to know if you could write a
litte more on this topic? I'd be very grateful if you could
elaborate a little bit more. Many thanks!
manicure
جمعه 18 فروردین 1396 02:33 ب.ظ
Great weblog here! Additionally your site so much up very fast!
What web host are you the usage of? Can I get your affiliate link in your host?
I desire my web site loaded up as quickly as yours lol
manicure
دوشنبه 14 فروردین 1396 11:27 ب.ظ
That is a great tip particularly to those fresh to the blogosphere.

Short but very accurate info… Thanks for sharing this one.
A must read article!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر