تبلیغات
پاسخ به سوالات شما در ادیان و مسیحیت - 52. چرا در قرآن گفته شده است که مردان حق دارند زنان را بزنند؟

اشتراک و ارسال مطلب به:

یکشنبه 22 اردیبهشت 1392

52. چرا در قرآن گفته شده است که مردان حق دارند زنان را بزنند؟

   نویسنده: شهاب    وابسته به موضوع :زن ،قــــرآن کــریــم ،

این که در سوره نسا گفته شده به مردان حق داده شده زنان را بزنند به چه دلیلی است؟
آیا دال بر خشن بودن دین اسلام و خوار شمردن زن و مردسالاری نیست؟

سوال فوق در حقیقت از دو سوال تشکیل شده است که پاسخ هر دو را در ادامه ذکر خواهیم نمود:

پاسخ به بخش اول سوال:

«وَ اللاَّتِی تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِیًّا كَبِیراً»
نساء (4)، آیه 34.؛ «و زنانى را كه از نافرمانى آنان بیم دارید، (-(نخست)-) پندشان دهید و (-(بعد)-) در خوابگاه‏ها از ایشان دورى كنید و (-(اگر تأثیر نكرد)-)، آنان را بزنید؛

پس اگر شما را اطاعت كردند، (-(دیگر)-) بر آنها هیچ راهى (-(براى سرزنش)-) مجویید كه خدا والاى بزرگ است».

پاسخ این است كه آرى، قرآن شریف در آیه مورد بحث، چنین مطلبى را بیان فرموده است و ما هیچ‏گاه اصل آن را در قرآن انكار نمى‏كنیم؛ ولى‏ نكته مهم این است كه بدانیم اسلام و قرآن كه آن همه به زن خدمت كرده است و در زمانى كه او را در حد یك كالاى كم ارزش تنزّل داده بودند، وى را به جایگاه بلندى رسانید، چرا چنین دستورى داده؟
به نظر ما این مسئله، یك توصیه و سفارش اخلاقى صرف هم نیست؛ بلكه یك دستور و تكلیف است؛ ولى قبل از آن كه به اصل پاسخ بپردازیم، مناسب است نظر اسلام راجع به نوع و جنس زن روشن گردد؛ تا آن حكم قرآنى با توجه به این نظر، مورد تأمل قرار گیرد. در این‏باره، روایات فراوانى وجود دارد كه به چند نمونه زیر اكتفا مى‏كنیم:
1. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «من در شگفتم از كسى كه زن خود را مى‏زند؛ در حالى كه خودش براى كتك خوردن، سزاوارتر است! زنانتان را نزنید كه قصاص دارد». قال النبى‏صلى الله علیه وآله: «انّى اتعجَّب ممن یضرب امرأته و هو بالضرب اولى منها، لا تضربوا نساءكم بالخشب فان فیه القصاص»، (بحارالانوار، ج 100 باب احوال الرجال والنساء، ص 249، حدیث 238).
2. همچنین فرمود: «زنان بر مرد كریم، غالب مى‏شوند و مرد لئیم، بر زنان مسلّط مى‏گردد. من دوست دارم كریم مغلوب باشم؛ نه لئیم غالب». «المرأته تغلب الرجل الكریم و یغلبها الرجل اللئیم أنا احب ان اكون كریم مغلوب ولا لئیم ینتصر»، (منتدى الشواهق، ص 11).
3. امام صادق‏علیه السلام از پدرش چنین روایت كرده است: «وقتى با زنى ازدواج مى‏كنید، احترامش كنید. او، مایه آرامش شماست. زنان را آزار ندهید و حقوق آنان را ضایع نكنید». «من اتخذّ امرأته فلیكرمها، فانما امرأة احدكم لعبة فمن اتخذها فلایضیعها»، (بحارالانوار، ج 100، ص 224).
4. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «هر مردى كه بر بد اخلاقى همسرش صبر كند، خدا اجر داوودعلیه السلام را به او مى‏دهد و به هر زنى كه بر بداخلاقى مردش صبر كند، اجرى همچون اجر آسیه كه با فرعون كنار آمد، عطا مى‏كند». بحارالانوار، ج 100، ص 247.
5. حضرت على‏علیه السلام مى‏فرماید: «در هر حال با زنت مدارا كن و با او به نیكى رفتار نما؛ تا زندگى لبریز از صفا و صمیمیت باشد». قال على‏علیه السلام: «فدارها على كل حال و احسن الصحبة لها لیصفو عیشك»، (وسائل الشیعه، تهران، ج 7، ص 120، باب 87، ح 3).
6. آخرین سخنى كه هنگام وفات از رسول خدا شنیدند، سه سخن بود؛ «نماز را بر پاى دارید و مراقب حقوق بردگان باشید و ستم نكنید؛ خدا را ،  خدا را درباره زنان كه در دست شمایند. با زنانتان نیكو زندگى كنید و حریم آنان را نگاه دارید». «الله الله فى النساء و فیما ملكت ایمانكم، فانّ آخر ما تكلّم به نبیكم‏صلى الله علیه وآله ان قال: «اوصیكم بالضعفین النساء و ما ملكت ایمانكم، الصلوة الصلوة»، (حرانى، تحف العقول، ترجمه صادق حسن‏زاده، ص 334).
پس این همه اسلام براى زن ارزش و احترام قائل شده، ولى با این همه اهتمام و ارزشى كه اسلام براى زن قائل شده، نمى‏تواند در مقابل به خطر افتادن سلامت روحى و اخلاقى فرد و جامعه، نرمش نشان دهد؛ زیرا باید توجه داشت كه حكم ضرب فقط و فقط مربوط به مورد «نشوز زن» است؛
نه در مورد كارهاى خانه، بچه‏دارى و انواع اختلاف‏هاى خانوادگى و یا هرگونه نافرمانى از شوهر.
نشوز زن، آن است كه او به صورت مكرر و طولانى مدت و بدون هیچ‏گونه عذر و مشكل، از مسائل زناشویى سرباز زند؛ نه یك بار و دو بار و نه یك روز و دو روز و نه در برخى مواقع كه فاقد میل شخصى است؛ بلكه در صورتى كه این ممانعت و سرپیچى به صورت روش و اخلاق و رویه زندگى زن درآید.
به نظر شما، تبعات و آثار این عملكرد چه خواهد بود؟ آیا چیزى جز به فساد كشیده شدن مرد را به دنبال خواهد داشت؟ با این رویه، هم زن‏ به گناه و فساد مى‏افتد و هم مرد و كانون خانه و خانواده، متزلزل مى‏شود و مسئله به این جا هم ختم نمى‏شود؛ بلكه فساد و هرزه‏گرى و بى‏بند و بارى، به جامعه كشیده خواهد شد. مردى كه تمام مسئولیت‏هاى خانواده به دوش او گذاشته شده، اینك براى ارضاى تمایلات خود باید به هرزگى در اجتماع بپردازد؛ زیرا او هیچ‏گونه امیدى به خانه خود ندارد.
اولین و بزرگترین آسیب را خود زن ناشزه باید متحمل شود. او مرد و شوهر خود را از دست مى‏دهد و خانه‏اش بى‏فروغ مى‏شود؛ زیرا مردى كه براى نیازهاى خود به خارج از خانه روى آورد، دیگر انگیزه كار و تلاش و اداره زندگى و تحمل مشكلات سنگین آن را ندارد. خلاصه عاقبت این سردى و ناامیدى، فروپاشى كانون خانواده است. البته مفسده عمل آن زن بدین‏جا نیز ختم نمى‏شود و بعد از این، نوبت به بى‏سرپرستى كودكان و بچه‏هاى خانواده مى‏رسد.
اصولاً زنى كه نمى‏خواهد به هیچ وجه تمكین كند، چرا ازدواج كرده؟ حتماً به ذهن مى‏رسد كه قبول داریم زن نباید چنین رویكردى در زندگى داشته باشد، ولى چرا براى علاج این مشكل به زدن متوسل شویم؟
پاسخ این است: كسانى كه مى‏خواهند جوّسازى منفى كنند، ابتدا مسئله ضرب و تنبیه را مطرح مى‏كنند؛ در حالى كه دستور اسلام ابتدا موعظه‏ و نصیحت و گفتمان و تعامل است؛ «فعظوهنّ» و اگر مشكل با موعظه‏هاى فراوان و مكرر حل نشد، قرآن به مرد دستور داده كه با زن قهر كند و این قهر در حدى باشد كه محل خواب خود را جدا كند؛ «وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضاجِعِ».
روان شناسان و متخصصان امور خانواده نیز معتقدند كه خانم‏ها حساسیت فراوانى به این عمل دارند و این شیوه، یكى از عوامل بسیار مؤثر در كوتاه آمدن خانم‏ها و برگشت صلح و صفا به زندگى زناشویى است. حال اگر این راه علاج هم تا مدتى انجام شد، ولى مؤثر واقع نگشت، آیا باید زن را به حال خود رها كنیم؛ تا كانون خانواده و جامعه را به تباهى بكشد؟
راه حل سوم، تنبیه بدنى است؛ یعنى ضرب؛ «واضربوهن». قبل از مرحله سوم، شارع مى‏توانست دستور دهد كه مرد به دادگاه و قاضى رجوع كند و از زن شكایت نماید یا مسئله را با ریش‏سفیدهاى خاندان خود و خانمش درمیان گذارد؛ ولى آیا علنى كردن خصوصى‏ترین مشكل زناشویى، تا وقتى كه راه دیگرى وجود دارد، كار صحیحى است؟
اسلام خواسته تا حد امكان این مشكل در محدوده خانه و خانواده حل و فصل شود و مسائل زندگى شخصى زوجین ورد زبان خاص و عام در اجتماع نگردد؛ زیرا به احتمال قوى، زن و شوهر در آینده، با هم صلح‏ و آشتى مى‏كنند و فقط مسائل خصوصى آنها علنى شده و آبرویشان بر باد رفته است و حریم‏هاى خصوصى آنها دریده شده كه این مسئله، اثر زیادى‏ در از بین رفتن محبت زن و شوهر نسبت به یكدیگر دارد.
زن و شوهر دعواهایشان را فردا فراموش مى‏كنند و ان‏شاءاللَّه عمرى با یكدیگر خوش و خرم خواهند بود؛ در حالى كه اگر این گونه مسائل به بیرون خانه سرایت كند، طعنه‏ها و سرزنش‏ها و سرافكندگى‏ها ادامه پیدا مى‏كند و برخى از افراد جامعه در این مسئله شیطنت مى‏كنند و زن و مرد هم براى این كه كم نیاورند، مدام از خود دفاع مى‏كنند و این دفاع، چیزى جز بیان نقاط ضعف طرف مقابل، یعنى همسر نیست و نتیجه آن، بزرگ شدن یك مسئله كوچك و از بین رفتن محبت‏هاست. خداوند نیز ملاحظه این امور را كرده و الا گناه زن‏
به حدى است كه اگر گفته مى‏شد مرد به دادگاه رجوع كند و قاضى زن را تعزیر (محكوم به شلاق) كند، حكمى مطابق قاعده و قانونى بود؛ زیرا كار او مفاسد بزرگى در بر دارد؛ ولى خداوند خواسته است كه این مشكل ابتدا در خانه‏
و به طور خصوصى حل و فصل شود. همه این حرف‏ها با توجه به معناى ظاهرى «ضرب» بود كه ضرب در خانه، بهتر از شلاق و تعزیر در خارج از خانه و توسط قاضى است؛ ولى توجه به مقصود دین از ضرب نیز مسئله را دقیق‏تر و لطیف‏تر مى‏كند.
مراد از ضرب، زدن بى‏قید و شرط نیست. علامه مجلسى(ره) درباره حد و چگونگى زدن بحارالانوار، ج 104، ص 58 ؛ ر.ك: المیزان، قم، ج 5، ص 349.، روایتى از فقه الرضاعلیه السلام نقل كرده است؛ «... والضرب بالسواك و شبهه ضربا رقیقا؛ زدن باید با وسایلى مانند مسواك و امثال آن باشد؛ آن هم‏ با مدارا و ملایمت».
حدیث یاد شده به خوبى نشان مى‏دهد كه «ضرب»، باید در پایین‏ترین حد ممكن باشد و نباید اندك آسیبى بر بدن وارد كند. وسیله‏اى كه در این روایت‏ به آن اشاره شده، چوبى بسیار نازك، مانند مسواك است.
علاوه بر این، شیوه زدن نیز باید ملایم و خفیف باشد؛ به طورى كه حتى رنگ پوست، اندك تغییرى نكند. براى اطلاع بیشتر ر.ك: المیزان، ج 5، ص 349 - 351.
همچنین قبل از انجام مراحل قبلى، نیز شخص مجاز به اقدام مرحله بعد نیست و باید مراتب و مراحل مذكور به ترتیب اجرا شوند.
نكته دیگر آن كه دستور فوق، جنبه موقت و گذرا دارد و نباید پیوسته باشد؛ زیرا به دنبال این عمل، دو واكنش احتمال مى‏رود؛ یكى آن كه زن به حقوق مرد وفادار شود كه در این صورت، قرآن مى‏فرماید: «فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً»؛ «اگر به اطاعت درآمدند، بر آنان ستم روا مدارید»؛ یعنى در صورت تسلیم شدن زن در برابر حقوقى كه بر آن پیمان بسته، دیگر برخورد با وى،
ظلم و تجاوز است.
واكنش احتمالى دیگر، آن است كه او همچنان سرسختى نشان دهد و كانون خانواده را گرفتار تزلزل و بى‏ثباتى كند كه در این حالت در آیه بعد مى‏فرماید: «وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَمًا مِنْ أَهْلِها إِنْ یُریدا إِصْلاحًا یُوَفِّقِ اللّهُ بَیْنَهُما إِنَّ اللّهَ كانَ عَلیمًا خَبیرًا» نساء (4)، آیه 35.؛ «اگر از جدایى و شكاف میان آن دو (همسر) بیم داشته باشید، یك داور از خانواده شوهر و یك داور از خانواده زن انتخاب كنید (-(تا به كار آنان رسیدگى كنند)-). اگر این دو داور، تصمیم به اصلاح داشته باشند، خداوند به توافق و سازش آنها با یكدیگر كمك مى‏كند؛ زیرا خداوند، دانا و آگاه است (-(و از نیات همه خبر دارد)-)».
بر این اساس، در آخرین مرحله، گشودن گره را به دست نزدیكان و بستگان قرار مى‏دهد؛ تا در حد ممكن پاى قانون و مراجع قانونى به میان نیاید و كار به نزدیكان و خویشان سپرده شود و آنان نیز با برخوردهاى عاطفى و بررسى‏هاى عقلانى، در حد ممكن، مشكل را با صفا و صمیمیت حل كنند و خداوند نیز در توفیق اصلاح، آنان را یارى مى‏دهد. این از لطایف احكام و دستورات نورانى قرآن است؛ تا مسئله با سلامت هرچه بیشتر، روال خود را طى كند.

پاسخ به بخش دوم سوال:

اگر گفته شود ممکن است طغیان و سرکشی زن ها  در مردان نیز پدید آید، پس آیا مردان نیز مشمول چنین مجازات هایی خواهند شد، در پاسخ می گوئیم: آری، مردان هم درست همانند زنان درصورت تخلف از وظایف، مجازات می گردند ولی باید در نظر داشت حالتی که در بعضی مردان وجود دارد آزاردهی (سادیسم) است و این بیماری اگر شدت یافت درمانش «تنبیه بدنی» توسط زن نیست چون اولاً: غالباً درمان این بیماری با تنبیه بدنی نیست و ثانیا:ً غالباً زن توان این کار را ندارد و ثالثاً: حاکم شرع موظف است مردان متخلف را از طرق مختلفی حتی از طریق تعزیر (مجازات بدنی) به وظایف خود آشنا سازد.

 خداوند در پایان آیه ی شریفه مجدداً به مردان هشدار می دهد که از موقعیت سرپرستی خود در خانواده سوء استفاده نکنند و به قدرت خدا که بالاتر از همه قدرت هاست، بیندیشند: «زیرا خداوند بلند مرتبه و بزرگ است»(تفسیر نمونه، ج 3، صص 411- 416.).





کلید واژه ها: واضربوهن ، زدن زنان ، نشوز ، کتک زدن زن ، تمکین زن و نشوز ،

پیوندها: چرا در قرآن آمده که مرد می‌تواند زن را بزند؟ ، چرا در قرآن به مرد اجازه زدن داده شده است؟ ، ترجمه واژه واضربوهن چیست؟ ،

online pharmacy usa
سه شنبه 23 مرداد 1397 09:21 ق.ظ

You revealed it fantastically.
buy sildenafil tablets uk pharmacy viagra cheap online viagra how can i buy viagra without seeing a doctor online viagra pharmacy viagra alternatives buying viagra on line pharmacies how to find viagra how old do you have to be to buy viagra
http://babecolate.com/can-you-buy-cialis-over-the-counter-in-indiana.html
سه شنبه 23 مرداد 1397 12:55 ق.ظ

Thank you. Plenty of data!

cialis in sconto safe site to buy cialis online cialis pills boards cialis venta a domicilio cialis 20 mg cut in half get cheap cialis cialis rckenschmerzen side effects for cialis venta cialis en espaa cialis side effects dangers
Cialis pills
دوشنبه 7 خرداد 1397 03:01 ب.ظ

Awesome information. Regards.
recommended site cialis kanada cialis coupon overnight cialis tadalafil prix cialis once a da prices for cialis 50mg tadalafil 10 mg cialis mit grapefruitsaft cialis 10 doctissimo only now cialis for sale in us venta de cialis canada
Viagra cost
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 02:24 ق.ظ

Seriously lots of wonderful material!
how to buy viagra on line viagra uk buy online viagra online with prescription order viagra online with prescription uk viagra online viagra professional viagra cheap prices buy viagra from uk buy generic viagra online uk sildenafil buy online uk
Cialis generic
یکشنبه 19 فروردین 1397 02:05 ق.ظ

With thanks! Plenty of info.

cialis et insomni cialis coupons printable cialis wir preise viagra vs cialis cialis coupon buying cialis on internet cialis cuantos mg hay click here take cialis order generic cialis online click here to buy cialis
Cialis pills
جمعه 3 فروردین 1397 05:19 ق.ظ

You made your point extremely clearly.!
generic for cialis price cialis wal mart pharmacy we use it 50 mg cialis dose precios cialis peru cialis 5 mg funziona bulk cialis cialis pills price each how to buy cialis online usa order cialis from india side effects for cialis
Carolyn
جمعه 17 آذر 1396 04:32 ب.ظ
If some one wishes expert view concerning blogging and site-building afterward i advise
him/her to go to see this webpage, Keep up the pleasant job.
How do you strengthen your Achilles tendon?
دوشنبه 16 مرداد 1396 03:14 ب.ظ
excellent issues altogether, you just won a new reader.
What would you suggest in regards to your put up that you simply made some days in the past?

Any certain?
Foot Complaints
یکشنبه 8 مرداد 1396 11:19 ق.ظ
Fascinating blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
A theme like yours with a few simple adjustements would really
make my blog stand out. Please let me know where you got your theme.

Thank you
How do you treat a sore Achilles tendon?
شنبه 7 مرداد 1396 09:15 ق.ظ
Everything is very open with a really clear clarification of the challenges.
It was truly informative. Your website is very useful.
Many thanks for sharing!
altagracialevans.weebly.com
جمعه 6 مرداد 1396 07:47 ب.ظ
Hi, i believe that i saw you visited my weblog thus i came to return the want?.I'm trying
to in finding issues to improve my web site!I
assume its ok to use some of your concepts!!
Minnie
جمعه 16 تیر 1396 06:19 ب.ظ
Incredible! This blog looks just like my old one!
It's on a completely different topic but it has pretty much the same page layout and design.
Superb choice of colors!
Michale
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:49 ب.ظ
Just want to say your article is as astounding.
The clearness in your post is just great and i could assume you're
an expert on this subject. Well with your permission let me to grab your feed to keep updated with forthcoming post.
Thanks a million and please keep up the gratifying work.
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 06:39 ق.ظ
You need to be a part of a contest for one of the most useful websites on the internet.
I most certainly will highly recommend this website!
manicure
شنبه 19 فروردین 1396 01:20 ق.ظ
I was curious if you ever thought of changing the page layout of your blog?
Its very well written; I love what youve got to say.
But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
Youve got an awful lot of text for only having one
or two pictures. Maybe you could space it out better?
fcom
چهارشنبه 30 بهمن 1392 12:29 ب.ظ
www.fcom.bu.edu.eg
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر