تبلیغات
پاسخ به سوالات شما در ادیان و مسیحیت - 41. آیا عصمت پیامبر نازنین اسلام فدایش شوم، اکتسابی بوده است؟

اشتراک و ارسال مطلب به:

عصمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام خدادادی محض است یا این كه اكتسابی و بر اساس لیاقت و امتحان می باشد؟

بدون شك عصمت پیامبران و ائمه علیهم السلام اكتسابی و بر اساس لیاقت و امتحان است ؛ زیرا اگر خدادادی محض باشد ، هیچ ارزشی ندارد و فضیلیت محسوب نمی‌شود .

نكتۀ اساسی در بحث عصمت این است كه باید دید منشأ عصمت در معصومین چیست ؟ بنابر اعتقاد شیعیان كه با دلایل محكم و قاطع قابل اثبات است ، منشأ عصمت معصومین علم قطعی ، شهودی و وجدانی به حقایق امور و عواقب اعمال است ؛ به طوری كه سبب می‌شود ارادۀ انسان قوی و در نفس او قوه ای ایجاد شود كه او را از انجام گناه و لغزش محافظت می‌كند .

 این علم ، علمی است كه دارندۀ آن صاحب چشم بصیرتی می‌شود كه عواقب ، آثار و لوازم گناه و ترك واجبات را در دنیا و آخرت با تمام وجود لمس می‌كند . و از انسان موجودی می‌سازد كه در تمام عمرش حتی به اندازۀ زره‌ای با دستورات پروردگارش مخالفت نمی‌كند و حتی فكر انجام معصیت و یا ترك واجب در مخیلۀ او نمی‌گنجد .

این مسأله حتی در برخی موارد برای سایر انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد ؛ مثلاً انسانی كه می‌داند در داخل این ظرف زهر خطرناكی است ، هرگز از آن نخواهد نوشید و حتی فكر خوردن آن را نیز نخواهد كرد ؛ زیرا انسان به كشنده بودن زهر علم قطعی دارد و این علم باعث می‌‌شود كه انسان‌ها در تمام عمرشان حتی یك بار مرتكب آن نشوند ؛ با این كه هر انسانی مختار است و هر وقت كه اراده كند می‌تواند با خوردن خودكشی كند ؛ چنانچه هستند انسان‌های ضعیف النفسی كه حتی با دانستن كشنده بودن زهر ، با خوردن آن خود کشی می کنند .

و یا مثلاً هر انسان عاقل ، آگاه و آبرو داری كه در جامعه دارای منصب و مقام رفیعی است ، هرگز اتفاق نمی‌افتد كه بدون لباس و لخت و عریان در ملأ عام ظاهر شود ؛ با این كه در  انجام آن  کاملا مختار است ؛ اما چون به عواقب آن آگاه است ، حتی انجام آن را تصور نمی‌كند .

و یا مثلاً مادری که فرزندی شیرخواری دارد ، هر گز تصور این را نمی کند که چاقو بردارد و سر فرزند خودش را ببرد ؛ با این که این عمل از اعمال اختیاری مادر است ؛ اما علم این شیر خوار فرزند او است و علاقه شدیدی به او مانع این می شود که حتی این فکر پلید را از سر بگذراند .

معصومین (علیهم السلام) از طرفی علم قطعی به عواقب گناه دارند و از طرف دیگر ذات خداوند را به حقیقت شناخته اند و می دانند که با انجام معصیت ، از دستور چه کسی سر پیچی خواهند کرد ؛ لذا در تمام طول عمرشان حتی فکر گناه را هم نمی کنند ؛ با این که در انجام آن قدرت کامل دارند .

مرحوم شیخ مفید رحمت الله علیه در این باره می فرماید :

العصمة لطف یفعله الله تعالى بالمكلف بحیث یمتنع منه وقوع المعصیة وترك الطاعة مع قدرته علیهما .

عصمت ، لطفی از جانب خداوند كه شامل حال مكلف می‌شود و او را از وقوع در معصیت و ترك اطاعت باز می‌دارد ؛ با این كه آن شخص قادر به انجام آن‌ دو است .

النكت الإعتقادیة - الشیخ المفید - ص 37 .

برای اثبات این علم برای معصومین علیهم السلام دلایل فراوانی وجود دارد ؛ از جمله در بارۀ حضرت آدم علی نبینا وآله وعلیه السلام می‌فرماید :

وَعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا

البقره / 31

در بارۀ حضرت داود و سلیمان علی نبینا وآله وعلیهما السلام می‌فرماید :

وَلَقَدْ آَتَیْنَا دَاوُودَ وَسُلَیْمَانَ عِلْمًا وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنَا عَلَى كَثِیرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ . وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَأُوتِینَا مِنْ كُلِّ شَیْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ

النمل / 15_ 16 .

و نیز می‌فرماید :

عَالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَى غَیْبِهِ أَحَدًا . إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ

الجن / 26_ 27 .

در بارۀ حضرت یوسف علی نبینا وآله وعلیه السلام می‌فرماید :

وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آَتَیْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ . وَرَاوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ . وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ .

یوسف / 22_23 .

و باز در بارۀ حضرت یوسف علی نبینا وآله وعلیه السلام می‌فرماید :

وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّی كَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَأَكُنْ مِنَ الْجَاهِلِینَ

یوسف / 33 .

همچنین از زبان حضرت یعقوب علی نبینا وآله وعلیه السلام وقتی كه فرزندانش وی را به خاطر گریه بر حضرت یوسف ملامت می‌كردند ، می‌فرماید :

قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّی وَحُزْنِی إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ

یوسف / 86 .

و در بارۀ حضرت لوط علی نبینا وآله وعلیه السلام می‌فرماید :

وَلُوطًا آَتَیْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الْقَرْیَةِ الَّتِی كَانَتْ تَعْمَلُ الْخَبَائِثَ .

الأنبیاء / 74 .

و در بارۀ رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم  می‌فرماید :

َلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ

البقره / 120

وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذًا لَمِنَ الظَّالِمِینَ

البقره / 145 .

این علم الهی خاص ، لطفی است كه خداوند به بندگان برگزیدۀ خودش عطا كرده و سبب و منشأ ایجاد ملكۀ تقوی تا عالی‌ترین درجۀ آن ؛ یعنی عصمت شده است . مثلاً در بارۀ حضرت یوسف علیه السلام همین علم باعث شد كه مرتكب فاحشه نشود ؛ با این كه كاملاً در انجام آن مختار بوده است .

در نتیجه ، عصمت امری است اكتسابی ؛ اما منشأ آن علمی است كه خداوند به آن‌ها لطف كرده است .


کلید واژه ها: عصمت اکتسابی ، عصمت ، پیامبر ،

Florrie
جمعه 17 آذر 1396 09:36 ب.ظ
Whoa! This blog looks exactly like my old one!
It's on a completely different topic but it has pretty much the same layout and design. Great choice of colors!
Can you stretch to get taller?
یکشنبه 15 مرداد 1396 10:28 ب.ظ
Asking questions are truly nice thing if you are not understanding something entirely, however this post presents fastidious understanding even.
How do you get rid of Achilles tendonitis?
شنبه 14 مرداد 1396 09:56 ب.ظ
Usually I don't read article on blogs, however I wish to say that this write-up very pressured me to take a look at and do
so! Your writing taste has been amazed me. Thank you, very nice article.
Elva
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 01:16 ق.ظ
Exactly what I was searching for, thanks for posting.
BHW
یکشنبه 27 فروردین 1396 02:08 ق.ظ
Thank you, I have recently been looking for info about this subject for a
while and yours is the best I've came upon so far. However,
what about the conclusion? Are you sure in regards to the
source?
BHW
چهارشنبه 23 فروردین 1396 06:24 ب.ظ
Generally I don't read post on blogs, but I wish to say that this write-up very forced me to check out and do it!
Your writing style has been surprised me. Thanks, quite
great article.
manicure
شنبه 19 فروردین 1396 01:06 ب.ظ
Great blog! Do you have any tips and hints for
aspiring writers? I'm planning to start my own website soon but
I'm a little lost on everything. Would you suggest starting with a free platform like Wordpress or go for a
paid option? There are so many choices out there that I'm totally confused ..

Any ideas? Bless you!
manicure
جمعه 18 فروردین 1396 02:07 ب.ظ
What's up Dear, are you truly visiting this web site on a regular basis, if so afterward you will definitely obtain good know-how.
BHW
شنبه 12 فروردین 1396 10:42 ب.ظ
When some one searches for his vital thing, therefore he/she wishes
to be available that in detail, thus that thing
is maintained over here.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر